Název projektu: Nowadays Digital Media Literacy, Artificial Intelligence and Youth Career Development (Digi AI)
Řešitel PEF: Ing. Jana Pitrová, Ph.D.
Rozpočet (ČZU): 826.920,- Kč
Rozpočet (PEF): 14.625,- Kč
Doba řešení: 2019 – 2021
Poskytovatel: Erasmus+
Agenturní č. projektu: 2019-1-BG01-KA202-062555
Kontaktní osoba: Ing. Jana Pitrová, Ph.D.
Projekt Evropské unie programu Erasmus + s názvem „Digitální gramotnosti dnešní doby, Umělé inteligence a Kariérního rozvoje mládeže (v anglickém originále Nowadays Digital Media Literacy, Artificial Intelligence and Youth Career Development, zkráceně DigiAI), má hlavní cíl poskytovat zdroje pro specifický trénink v oblasti digitálních kompetencí pro pedagogické poradce ve školách zaměřených na odborné vzdělávání a přípravu (OVP), kariérní poradce v rozdílných informačních a kariérních centrech a také pro učitele v odborných školách obecně. Projekt poskytuje rámec a online podklady s cílem zvýšit kapacitu k využití plného potenciálu nových technologií a poskytnout kvalitní a adekvátní trénink spolu s radami pro studenty a jejich kariérní rozvoj.
Projekt zlepšuje dovednosti a znalosti pro OVP učitele, pedagogické poradce a kariérní poradce skrz vývojový rámec, systém řízení učení (SŘU), digitální filmy, školící činnosti související s tématy gramotnosti digitálních médií, kritického myšlení a umělé inteligence v procesu kariérového poradenství.
Projekt je podporován programem Erasmus+ Evropské unie. Podpoření tvorby této publikace Evropskou komisí nepředstavuje schválení obsahu, které odráží pouze názory autorů, a komise tak nemůže být odpovědná za jakékoliv použití informací obsažených v této publikaci.
Digitální gramotnosti dnešní doby, Umělá inteligence a Kariérní rozvoj mládeže.
Digitální technologie umožňují postupnou změnu v učení a ve vyučovacích postupech, avšak nezaručují dobré výsledky a úspěšné učení nebo profesní orientaci.
Studenti a učitelé jsou povzbuzováni k používání internetu a nových technologií, ale jen malé procento z nich má potřebné dovednosti pro plné využití nových technologií. Ve snaze uspokojit potřeby uživatelů začleňují sociální sítě a vyhledávače technologii umělé inteligence (UI), aby uživateli poskytovaly informace jemu přizpůsobené, což někdy může vést k dezinformacím. Tímto způsobem je uživatel veden ve směru požadovaném UI, který omezuje informace viditelné pro uživatele. V takových situacích by uživatelé měli mít schopnost kritického myšlení a dovednosti v oblasti digitální mediální gramotnosti, aby se vyhnuli zavádějícím informacím.
Dalším negativním aspektem je potenciální hrozba automatizace a vlivu UI na trh práce a na kariérní rozvoj. Experti odhadují, že do roku 2030 by mohlo být robotickou automatizací nahrazeno až 800 milionů pracovních míst. Některé pracovní pozice se dramaticky změní, zatímco jiné úplně vymizí. Nejzranitelnější budou pracovní místa s nízkou úrovní znalostí, ačkoliv to vypadá, že mnoho pracovních míst, jako je účetnictví, bude v budoucnu také ohroženo automatizací. Na tento trend by měli adekvátně reagovat pedagogové, školitelé, poradci a kariérní konzultanti.
Cílová skupina
- Pedagogičtí pracovníci, kteří poskytují služby zaměřené na profesní orientaci žáků ve školách odborného vzdělávání a přípravy
- Kariérní konzultanti pracující v různých kariérních centrech
- Pedagogičtí asistenti v OVP školách kariérní poradci
- OVP Učitelé, školitelé a učitelé odborného vzdělávání a přípravy ve školním i pracovním prostředí;
- Učitelé / školitelé odborného vzdělávání a přípravy zapojené do příslušného oboru
Hlavní výstupy a výsledky:
- Výukové moduly z šesti témat:
- Nové trendy v oblasti digitální gramotnosti
- Umělá inteligence and struktura poskytovaných informací
- Vliv umělé inteligence na pracovní trh
- Falešné zprávy, kritické myšlení a vyhodnocování informací pro kariérní rozvoj
- Schopnost objednávat zboží a služby přes internet
- Škodlivost informací a digitální rovnováha
- Vymezení kompetencí v tabulce vědomostí, dovedností a kompetencí (samostatnost a zodpovědnost). Šest cvičných modulů je přímo založeno na vytvoření rámce, jehož struktura by měla sloužit k jednoduchému hodnocení úspěchů výuky použitím ECVET.
- Šest krátkých tréninkových videí, která ilustrují každý cvičný modul
- Systém řízení učení (SŘU) obsahuje šest cvičných modulů, šest videí a mnoho dalších souvisejících zdrojů, včetně sebe-hodnotících testů. SŘU může být primárně využíván pro samostudium, ale může být použit i pro řízenou výuku.
Projekt je podporován programem Erasmus+ Evropské unie.
Cíle a úkoly projektu jsou:
- Zlepšit digitální gramotnost OVP pedagogů, pedagogických poradců ve VET školách and kariérních poradců and zvýšit jejich kapacitu vytěžování plného potenciálu nových technologií.
- Poskytnout online OVP zdroje zahrnující systém řízení učení s výukovými moduly, zahrnující důležitá témata, výuková videa a ostatní nástroje, které mohou být využívány ve formálním/neformálním vzdělávání.
- Poskytnout rámec, který může být využit organizacemi, které jsou ochotny se přizpůsobit k navrženým cvičných materiálům dle jejich specifických potřeb.
Šest výukových modulů bylo vytvořeno a přeloženo do jazyků partnerů projektu. Jejich témata jsou:
- Nové trendy v oblasti digitální gramotnosti
- Umělá inteligence and struktura poskytovaných informací
- Vliv umělé inteligence na pracovní trh
- Falešné zprávy, kritické myšlení and vyhodnocování informací pro kariérní rozvoj
- Schopnost objednávat zboží a služby přes internet
- Škodlivost informací a digitální rovnováha
Každý modul byl vytvořen v souladu s vymezením kompetencí v tabulce vědomostí, dovedností a kompetencí (samostatnost a zodpovědnost). Struktura by měla sloužit k jednoduchému hodnocení úspěchů výuky použitím ECVET. Pro každý modul existuje krátké video speciálně navržené pro jeho ilustraci.
Předpokládaný dopad:
- Zvýšení kompetence cílové skupiny související s digitální gramotností;
- Zvýšení povědomí o nových technologiích a dovednosti s jejich používáním;
- Zvýšení dovednosti v užívání otevřených výukových zdrojů a SŘU v návaznosti na digitální gramotnost dnešní doby, umělou inteligenci a rozvoj kariéry mladistvých.